تغذیه و آشپزیکاهش وزنهمه مقالات

زردچوبه برای لاغری مثل بمب عمل میکند!

زردچوبه، معروف به ادویه طلایی، به دلیل ویژگی های دارویی، رنگ و طعم عالی و استفاده در غذاهای آسیایی و هندی، مشهور هست. اما آیا این ادویه طلایی یک ادویه مناسب برای کاهش وزن میتونه باشه؟ آیا استفاده از زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن یک راه حل موثره؟ با ما همراه باشید.

تا 10 کیلو لاغری در 30 روز به صورت تضمینی

موفق ترین رژیم لاغری مرحله ای در ایران و با غذاهای معمول ایرانی! به همراه رژیم شوک و رژیم تثبیت وزن و کتابچه راهنمای ورزش های حالت دهی شکم و پهلو! 
تا 10 کیلو لاغری در 30 روز با تضمین بازگشت وجه.
برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده نتایج بیشتر روی دکمه زیر کلیک کنید.

تخفیف ویژه به مدت محدود

مطالعه این مقاله برای چه افرادی مفید است؟

  • اگر شما هم به دنبال روش های طبیعی برای کاهش وزن و لاغری از طریق خوراکی ها و مواد غذایی هستید، مطالعه این مقاله بهتون کمک میکنه تا با روشهای لاغری و تاثیرات فوق العاده زردچوبه روی سلامت و تناسب اندام بدن آشنا بشید.

کارشناس تناسب اندام زیبیتو


زردچوبه منبع طبیعی کورکومینه. کورکومین یک ترکیب قویه  کهبه زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می بخشه. تحقیقات نشون میده که همین خواص از زردچوبه یک ماده موثر برای کمک به کاهش وزن و چربی سوزی بسازه.

زردچوبه به صورت خشک یا تازه در آشپزی، لوازم آرایشی و داروهای سنتی استفاده  می شه. این گیاه دارای ترکیبات فعال زیستی متعددی هست که مزایای دارویی زیادی رو به ارمغان میاره. سایر ترکیبات موجود در زردچوبه عبارتند از: روغن های فرار، پتاسیم، اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای لینولئیک، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبرها و غیره. این ادویه نه تنها به افزایش سلامت عمومی بدن شما کمک می کنه، بلکه برای کاهش وزن هم مفیده. در ادامه به صورت تحصصی در مورد تاثیر زردچوبه روی لاغری و کاهش وزن صحبت میکنیم.

فهرست موضوعی این مقاله

  • لاغری با زردچوبه امکان پذیر است؟
  • خواص زردچوبه برای لاغری
  • زردچوبه برای لاغری؛ چگونه از زردچوبه برای استفاده کنیم؟
  • مکمل های زردچوبه
  • استفاده از زردچوبه برای کاهش وزن، عوارض جانبی هم داره؟
  • سخن پایانی در مورد تاثیر زردچوبه برای لاغری

زردچوبه برای لاغری

لاغری با زردچوبه امکان پذیر است؟

نتایج تحقیقات انجام شده روی انسان و حیوانات نشون میده که زردچوبه و کورکومین موجود در اون برای کاهش وزن مفید هستن. علاوه بر این محققان خواص آنتی اکسیدانی کورکومین رو برای درمان سرطان، آرتروز و بیماری آلزایمر هم موثر میدونن.

انجام مطالعات متعدد روی حیوانات نشون داده که کورکومین نه تنها باعث کاهش وزن میشه، بلکه ممکنه در جلوگیری از افزایش وزن، کاهش رشد بافت چربی و افزایش حساسیت به انسولین در صورت استفاده در دوزهای بالا، مفید واقع بشه.

کورکومین همچنین به عنوان یک ترکیب ضد التهاب هم شناخته می شه. مطالعات آزمایشگاهی نشون میده که این امر، به جلوگیری از نشانگرهای التهابی که منجر به چاقی میشن، کمک می کنه.

برای ما انسان ها، کورکومین بدون وجود یک ترکیب کمکی، به خوبی جذب جریان خون نمی شه. به همین دلیل هست که کورکومین معمولا با فلفل ترکیب می شه که حاوی ترکیبی به نام پیپرین هست و جذب کورکومین رو تا 2000 درصد افزایش میده.

در یک مطالعه، به 44 نفر از افرادی که قبل از مطالعه قادر به کاهش وزن قابل توجهی نبودن، 800 میلی گرم کورکومین و 8 میلی گرم پیپرین دو بار در روز به مدت 30 روز داده شد. بعد از 30 روز، شرکت کنندگان مقدار قابل توجهی از وزن خودشون رو از دست داده بودن، دور کمر و دور باسن کوچکتر و نمایه توده بدنی پایین تری (BMI) داشتن.

همچنین محققان مطالعاتی رو در مورد استفاده از زردچوبه برای لاغری و تاثیر عصاره کورکومین بر عوامل متابولیک در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک انجام دادن. تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مطالعات نشون داد که افراد بهبود قابل توجهی در سطح قند خون ناشتا، سطح تری گلیسیرید، سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و فشار خون دیاستولیک داشتن.

خواص زردچوبه برای لاغری

خواص زردچوبه برای لاغری

مطالعه ای که در سال 2009 روی موش ها انجام شد، نشون داد که کورکومین موجود در زردچوبه در واقع می تونه رشد بافت چربی رو سرکوب کنه. اما تحقیقات مشابهی روی انسان انجام نشده. بنابراین نمیشه با قاطعیت گفت که زردچوبه روی انسان هم همین تاثیر رو داره.

اگرچه زردچوبه رشد بافت چربی رو سرکوب می کنه و به کاهش التهاب کمک می کنه، اما یک معجزه برای کاهش وزن نیست. مطمئناً باید زردچوبه در هر وعده غذایی استفاده بشه. با این حال، اگر هدف شما این هست که وزن خودتون رو کاهش بدین، باید مطمئن بشید که کالری کمتری در طول روز دریافت میکنید. ترکیبی از رژیم غذایی مناسب و ورزش، همون چیزیه که به شما در کاهش وزن به شیوه سالم کمک می کنه. در ادامه بیشتر در مورد خواص و فواید این ماده ی بی نظیر صحبت میکنیم.

1) کاهش التهاب

همونطور که گفتیم زردچوبه حاوی کورکومینه که اصلی ترین ماده فعال زردچوبه هست. کورکومین یک پلی فنول هست. یعنی یک ماده شیمیایی گیاهی که مناطقی از بدن رو که نشانه التهاب دارن مورد هدف قرار میده.

ارتباط زردچوبه و کورکومین با کاهش وزن، به دلیل خاصیت ضد التهابیه زردچوبه هست. اضافه وزن یا چاقی با انتشار سایتوکاین های پیش التهابی همراهه. این شرایط با التهاب مزمن و درجه پایین ارتباط داره.

یکی از اصلی ترین دلایلی که متخصصان تغذیه توصیه می کنن که افراد از زردچوبه در وعده های غذایی خودشون استفاده کنن، جلوگیری از التهاب مزمنه. التهاب به طور معمول مشکلی ایجاد نمی کنه؛ چون این یک واکنش طبیعی بدن در برابر آسیب ها، عفونت ها و … هستش. اما وقتی یک فرد به دلیل استرس یا اختلال در سیستم ایمنی، بدنش دچار التهاب میشه، این التهاب به سرعت از کنترل خارج  می شه.

در نتیجه، به جای کمک به بهبود بدن، شروع به حمله به بافت سالم می کنه. شریان ها، مفاصل و اندام ها همگی میتونن تحت تأثیر اونقرار بگیرند و هرچه التهاب فرد بیشتر باشه، کاهش وزن برای او سخت تر خواهد بود؛ زیرا بدن در وضعیت ضعیف و ناسالم قرار داره.

التهاب تا حد زیادی با چاقی یا رسوب بیش از حد چربی در بدن همراه هست. زردچوبه یک ادویه ضد التهابیه که به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط کمک می کنه. بنابراین در کاهش وزن مفید هستش. علاوه بر این زردچوبه عملکرد سلول های دفاعی بدن و تولید آنتی بادی رو تقویت کرده و بهبود می بخشه.

2) سم زدایی و پاکسازی کبد

یکی دیگه از فواید زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن، توانایی سم زدایی و پاکسازی اون هستش. زمانی که روزانه به صورت مرتب مصرف می شه، به دفع سموم جمع شده در کبد کمک می کنه. از اونجایی که کبد نقش مهمی در متابولیسم چربی ها ایفا می کنه، زمانی که بتونه در بهترین حالت خودش عمل کنه، می تونه شانس کاهش وزن و لاغری رو افزایش بده.

وظیفه اصلی کبد تصفیه خون از سموم هستش. به طور معمول می تونه این کار رو به تنهایی و به خوبی انجام بده. اما اگر فردی بیش از حد از مشروبات الکلی استفاده کنه یا مکرراً داروهای تجویزی یا بدون نسخه مصرف کنه، فشار زیادی به کبد فرد وارد و عملکرد بهینه اون کاهش پیدا میکنه.

زردچوبه برای لاغری؛ عفونت انگلی

3) مبارزه و درمان عفونت انگلی

شاید عجیب به نظر برسه، اما بعضی از افراد در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت انگلی هستن! از جمله این افراد میشه به کسانی که گوشت خام می خورن، در آب و هوای گرمسیری زندگی می کنن و یا به آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارن اشاره کرد.

این امر برای کاهش وزن مشکل ساز هست؛ چون انگل ها مواد مغذی مهمی رو که فرد برای سالم موندن و انرژی لازم برای یک شیوه زندگی فعال نیاز دارن رو از بین می بره. زردچوبه به عنوان یک عامل ضد انگلی موثر عمل می کنه تا انگل ها رو از بدن دفع کنه.

این مورد به ویژه روی کرم های نواری و تک یاخته ها موثر هست، که به سرعت بدن رو از ویتامین B12 محروم می کنن و روی متابولیسم هم تأثیر منفی می گذارن. زمانی که زردچوبه با دانه کدو تنبل و افسنطین ترکیب بشه، عملکرد بهتری در رابطه با موضوع عفونت های انگلی میتونه داشته باشه.

4) زردچوبه از سندرم متابولیک جلوگیری می کنه

سندرم متابولیک یکی دیگه از عوامل خطر شایع مرتبط با چاقی هستش. تجمع چربی در اطراف شکم باعث تغییرات متابولیکی و در نهایت باعث سندرم متابولیک می شه. زردچوبه با کاهش سطح کلسترول، سطح تری گلیسیرید و سطح قند خون رو هم پایین میاره و از این طریق بر علیه این بیماری اقدام میکنه.

5) زردچوبه برای هضم غذا عالی است

یک سیستم گوارشی خوب کلید کاهش وزنه. چای زردچوبه به تسکین ناراحتی های معده مثل گاز، نفخ و بهبود عملکرد روده کمک می کنه. همه این موارد یعنی در نهایت زردچوبه برای لاغری و سلامتی میتونه مفید باشه.

زردچوبه برای لاغری؛ تولید صفرا

6) زردچوبه به افزایش تولید صفرا کمک می کنه

مصرف منظم چای زردچوبه به افزایش تولید صفرا در معده کمک می کنه. چای زردچوبه یک مدل آب گوارشی هست که به امولسیون چربی و متابولیسم بدن کمک می کنه. این مورد هم باز میتونه مهر تاییدی روی تاثیر زردچوبه برای لاغری باشه.

7) زردچوبه به تنظیم سطح قند خون کمک می کنه

همونطور که گفته شد، چای زردچوبه به تنظیم سطح قند و جلوگیری از مقاومت به انسولین کمک می کنه. زردچوبه به شما کمک می کنه تا انرژی بیشتری داشته باشید و همچنین به دلیل وجود چندین عنصر موجود در زردچوبه که مسیرهای التهابی رو مهار می کنه، به پتانسیل چربی سوزی شما کمک می کنه.

زردچوبه می تونه از ابتلا به آترواسکلروز، آریتمی دهلیزی و بطنی پیشگیری کنه؛ چون خاصیت ضد ترومبوتیکی و ضد التهابی داره.

8) سلامت پوست و جلوگیری از افتادگی پوست با مصرف زردچوبه

زردچوبه می تونه در صورت استفاده موضعی برای جلوگیری از بیماری های پوستی مثل آکنه، ویتیلیگو، پسوریازیس و افتادگی پوست صورت استفاده بشه. این مورد شاید خیلی ارتباطی با مصرف زردچوبه برای لاغری نداشته باشه اما بد نبود که از اون اطلاع داشته باشید.

زردچوبه برای لاغری

زردچوبه برای لاغری؛ چگونه از زردچوبه برای استفاده کنیم؟

زردچوبه هزاران سال هست که بخشی از رژیم های غذایی سنتی انسان ها رو تشکیل میده. چندین روش برای مصرف زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن وجود داره. ساده ترین این روشها، مصرف مکمل های حاوی زردچوبه هست. به این ترتیب، بدن دوز مناسب کورکومین مورد نیاز خودش رو دریافت می کنه.

با این حال، ذکر این نکته ضروری هست که بدن نمی تونه زردچوبه رو به تنهایی تجزیه کنه. بنابراین بهتره مکملی رو انتخاب کنید که حاوی فلفل سیاه باشه؛ چون این ادویه فرآیند جذب کورکومین رو آسون تر می کنه.

راه ساده دیگه ای که برای لاغری با زردچوبه وجود داره، استفاده از این ادویه خوش عطر و طعم به عنوان چاشنی در انواع غذاهاست. خوشبختانه در آشپزی ایرانی؛ برای طبخ اکثر غذاها و خوش طعم و عطر شدن غذا، از این ادویه استفاده زیادی میشه.

همچنین بعضی از افراد طعم این ادویه رو دوست دارن و یک قاشق کوچک زردچوبه آسیاب شده رو مستقیماً روی غذا می پاشند و یا به لیوان شیر یا نوشیدنی های خودشون اضافه می کنن. در این صورت یک مقداری پودر فلفل سیاه رو همزمان اضافه کنید تا جذب زردچوبه بالاتر بره.

روش تهیه شیر و زردچوبه برای لاغری آسون هست. کافیه یک قاشق چایخوری از زردچوبه رو در یک لیوان شیر گرم حل کنید. می‌تونید اجازه بدین این مواد روی شعله ملایم گاز با همدیگه مخلوط بشن تا خواص اونها کاملا خارج بشه. برای شیرین کردن این نوشیدنی هندی، از مقدار کمی عسل استفاده کنید.

دمنوش زردچوبه برای لاغری

دمنوش زردچوبه و زنجبیل

این نوشیدنی خوش طعم حاوی آنتی اکسیدان، خواص ضد التهابی و مقدار زیادی ویتامین C هست و بنابر ترجیح شما، می تونه به صورت گرم یا سرد میل بشه.

طرز تهیه دمنوش زردچوبه برای لاغری

مواد مورد نیاز :

  • 6 فنجان آب
  • ریشه زنجبیل متوسط ​​برش خورده
  • ریشه زردچوبه متوسط ​​برش خورده
  • 1 عدد لیمو
  • ⅛ قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • مقداری عسل (اختیاری)

 روش تهیه :

در یک قابلمه یا کتری، آب، زنجبیل، زردچوبه، نیمی از برش های لیمو و فلفل رو با هم مخلوط کنید. سپس حرارت رو کم کنید و اجازه بدین 5-10 دقیقه دقیقه بجوشه. سپس از صافی رد کنید و عسل رو هم اضافه کنید (در صورت تمایل) و روی اون یک تکه لیمو تازه بریزید. همچنین می تونید مخلوط رو در یک پارچ شیشه ای یا ظرف دیگه در یخچال نگهداری کنید.

زردچوبه برای لاغری؛ مکمل زردچوبه برای لاغری

مکمل های زردچوبه برای لاغری

مکمل های مختلف زردچوبه در بازار وجود داره که اکثر اونها شامل فلفل سیاه هم هست تا کورکومین رو تقویت کنه. یک مکمل زردچوبه دوز بیشتری از کورکومین رو نسبت به یک ادویه ساده ارائه میده؛ در واقع، ادویه زردچوبه فقط حاوی 2-8 درصد کورکومین هستش. در حالی که یک مکمل می تونه تا 95 درصد کورک داشته باشه!

هیچ راهنمای رسمی در مورد دوز مصرفی زردچوبه وجود نداره. در حالی که اکثر تحقیقات نشون میده مصرف روزانه 500-2000 میلی گرم مقدار مناسبی میتونه باشه. بنابراین بهتره از دستورالعمل های مکمل مصرفی خودتون پیروی کنید و در صورت داشتن سوال با پزشک متخصص مشورت کنید.

در انتخاب یک مکمل، سعی کنید از یک برند با کیفیت بهره بگیرید که خلوص و ایمنی بالایی داشته باشه. در زمان هنگام انتخاب مکمل، دقت کنید که بالاترین استانداردهای لازم رو داشته باشه.

زردچوبه برای لاغری

استفاده از زردچوبه برای کاهش وزن، عوارض جانبی هم داره؟

به طور کلی ، زردچوبه و کورکومین هر دو ترکیبات بی خطر هستند. یافته ها نشون میده که مصرف روزانه 8 الی 12 گرم کورکومین، بعید هست که سلامت شما رو به خطر بیندازد. با این حال، اطلاعات کافی در مورد اثرات استفاده طولانی مدت وجود نداره، بنابراین باید از مصرف دوزهای بالای زردچوبه برای بیش از 2-3 ماه در یک زمان خودداری کنید. علاوه بر این بهتر هست در صورت داشتن شرایط زیر از مکمل های زردچوبه اجتناب کنید:

1) کمبود آهن

زردچوبه و بعضی از ادویه جات و ترشیجات حاوی زردچوبه، ممکنه از جذب مناسب آهن جلوگیری کنن.

2) اختلالات خونریزی

کورکومین ممکنه روی لخته شدن خون تأثیر بزاره. به این معنی که ممکنه برای افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستن، مشکل ایجاد کنه.

3) سنگ کلیه

زردچوبه می تونه سطح اگزالات ادرار رو افزایش بده. این موضوع می تونه شما رو در معرض خطر بیشتری برای تشکیل سنگ کلیه قرار بده.

4) بارداری

متخصصان تغذیه پیشنهاد می کنن که در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف زیاد زردچوبه خودداری کنید. چون تحقیقات کافی در مورد این که آیا برای این دسته از افراد بی خطر هست یا خیر، وجود نداره.

تحقیقات نشون میده که کورکومین ممکنه با داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها، ضد انعقاد، آنتی هیستامین ها، داروهای شیمی درمانی یا داروهای قلبی عروقی تداخل داشته باشه.

با وجود این، قبل از مصرف زردچوبه باید در صورت داشتن هر نوع بیماری، احتیاط کنید. مصرف دوزهای بالاتری از زردچوبه برای لاغری یا سایر اهداف، برای مدت زمان طولانی می تونه شما رو در معرض خطر موارد زیر قرار بده:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • اسهال
  • دل درد

بهتره همیشه قبل از مصرف زردچوبه با داروهای تجویزی یا مکمل های دیگه ابتدا با پزشک خودتون مشورت کنید چون ممکن هست روی نیمه عمر اونها در جریان خون و میزان جذب بدن تاثیر بگذاره.

سخن پایانی در مورد تاثیر زردچوبه برای لاغری

زردچوبه ادویه ای محبوبه که دارای ترکیب کورکومینه و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار قوی، مورد توجه قرار می گیره. این موارد، باعث میشه تا زردچوبه برای لاغری و هم برای سلامتی مفید باشه.  از سلامت قلب و مغز گرفته تا یک پوست سالم و درخشان.

روی هم رفته، مطالعات و تحقیقات انجام شده، چه روی حیوانات و چه روی انسان، نشون میده که زردچوبه می تونه یکی از ترکیبات مفیدی باشه که در مکمل های کاهش وزن وجود داره و می تونه تاثیر بسزایی بزاره.

با تمام این موارد، زردچوبه برای لاغری نباید به عنوان یک ماده معجزه گر در نظر گرفته بشه. مطمئناً تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیازه تا بشه در مورد تاثیر زردچوبه روی کاهش وزن با قطعیت نظر داد.

پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، از جمله بهترین راه ها برای کاهش وزن سالم میتونه باشه. زردچوبه اگر به عنوان یک مکمل در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم و و ورزش استفاده بشه، اما به تنهایی می تونه به سرعت در کاهش وزن موثر باشه. هنوز تحقیقات بیشتری در مورد این ادویه اسرارآمیز مورد نیازه تا قبل از اینکه به طور کامل برای کاهش وزن توصیه بشه.

کارشناس بدن ما

رسالت ما در بدن ما، انتشار به روزترین محتوا در زمینه زیبایی و تناسب اندام در عین ایجاد یک رابطه صمیمی با کاربر هست. در اصل بودن یک مشاور تمام عیار در حوزه زیبایی و تناسب اندام چیزیه که شما میتونید از زیبیتو انتظارش رو داشته باشید. ما کنار شما هستیم تا با زیباتر و خوش اندام شدن بیشتر شما، به همون اندازه اعتماد به نفس شما هم بالاتر بره.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
10 کیلو لاغری در 30 روز | موفق ترین رژیم لاغری 1401دانلود رژیم 3010
+